Een overlijden moet je altijd melden bij de gemeente waar de persoon is overleden. Meestal doet de begrafenisondernemer dit. Het lokaal bestuur maakt vervolgens een overlijdensakte op.
De vaststelling van het overlijden gebeurt door een geneesheer. Hij of zij stelt dan een overlijdensattest op. Sterft iemand thuis, dan verwittig je de huisarts of dokter met wachtdienst.
Het overlijden wordt aangegeven bij de Burgerlijke Stand van de gemeente waar de persoon is overleden.
Je ontvangt een akte van overlijden. Dit is het officiƫle bewijsstuk van het overlijden.
Denk eraan om ook volgende personen op de hoogte te brengen van het overlijden:
bank
notaris
verzekeringsmaatschappij
ziekenfonds
pensioendienst
belastingen
huiseigenaar
watermaatschappij
leverancier van gas en elektriciteit
werkgever
Hoe aanvragen?
Breng volgende zaken mee:
overlijdensattest
identiteitskaart van de overledene
trouwboekje van de overledene
rijbewijs van de overledene
eventueel een laatste wilsbeschikking van de overledene
identiteitskaart van de aangever
indien het gaat om een verdacht of gewelddadig overlijden:
proces-verbaal van de politie
toelating tot begraven of crematie van de procureur des Konings