Vraag jouw vaste standplaats aan op de wekelijkse markt van Heusden

  • 15 mei 2020

Wat?

De gemeente Destelbergen start met een wekelijkse markt in Heusden centrum op maandag van 10:00 tot 17:00.

Aan deze markt kan je deelnemen met een vaste standplaats. De vaste standplaatsen op de wekelijkse markt worden toegewezen per abonnement. Marktkramers die een abonnement wensen op de wekelijkse markt, kunnen hiervoor vanaf maandag 25 mei een aanvraag indienen.

Voor wie?

Voor ambulante handelaars, in het bezit van een 'machtiging ambulante activiteiten als werkgever' (of hoofdleurkaart), die nieuwe artikelen verkopen (geen tweedehandswaren).

Beschik je nog niet over een dergelijke machtiging, dan kan je deze aanvragen bij een erkend ondernemingsloket.

Wat kost het?

  • Voor een vaste standplaats: 1 euro per lopende meter per marktdag
  • Voor elektriciteit:
    • gewoon elektriciteitsgebruik (enkel verlichting): 2 euro per marktdag
    • zwaarder gebruik (koelinstallaties, verwarming, toestellen): 4 euro per marktdag

Hoe vraag ik een standplaats aan?

Vanaf maandag 25 mei om 20:00 tot en met vrijdag 5 juni 2020 kan je digitaal inschrijven (per e-mail naar economie@destelbergen.be).

De aanvraag (met de nodige bijlagen) gebeurt via een inschrijvingsformulier. Je aanvraag zal pas worden behandeld als alle vereiste documenten worden ingediend.

  • een kopie van de identiteitskaart
  • een kopie van de 'machtiging ambulante activiteiten als werkgever' (of hoofdleurkaart)
  • een kopie van een geldig keuringsverslag van je installatie gas/elektriciteit (als je gebruik maakt van gas en/of elektriciteit) 
  • een kopie van de verzekering brand en aanverwante gevaren (als je gebruik maakt van verwarmingstoestellen)
  • een kopie van de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid
  • een kopie van de toelating van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) (als je voeding verkoopt)

Wat zijn de volgende stappen?

Alle kandidaturen worden naargelang hun ontvangst (chronologisch) ingeschreven in het register der kandidaturen.

Een aanvraag blijft twee jaar geldig. Na deze periode moet je je aanvraag hernieuwen als je nog geïnteresseerd bent in een plaats op de markt. Op deze manier behoud je je plaats in het register.

Alle info over de abonnementen kan je terugvinden in het reglement.

Na 5 juni wordt de marktcommissie samengeroepen. Deze instantie adviseert het college van burgemeester en schepenen over de kandidaten die zich hebben ingeschreven en aan wie een abonnement kan worden toegekend. Hierbij wordt rekening gehouden met een aantal voorrangsregels. Het college van burgemeester en schepenen beslist over de aanvraag en achteraf ontvang je een brief met de beslissing.

Meer info

Dienst lokale economie