Als organisator ben je verplicht om een goedgekeurd afvalplan te hebben om een groot evenement of bepaalde middelgrote evenementen te mogen organiseren.
Wanneer is een afvalplan verplicht?
Als organisator van een evenement dien je een afvalplan op te maken bij:
- een evenement met een bovengemeentelijke uitstraling of een capaciteit van maar dan 5.000 bezoekers/deelnemers per dag
- een evenement dat gespreid is over meerdere dagen en gekoppeld is aan een kampeersite op of in de onmiddellijke omgeving van het evenement
- een evenement met een capaciteit van 500 tot 5.000 bezoekers met een open karakter, georganiseerd in één of meerdere straten, wegen, openbare pleinen of parken, of op verschillende locaties
- een evenement met een capaciteit van 500 tot 5.000 bezoekers, waarbij er een afwijking is op het verbod om gratis gadgets of publiciteit te verspreiden
Voordelen van een goedgekeurd afvalplan
- voorrang bij de terbeschikkingstelling van de nog beschikbare gemeentelijke of intercommunale voorzieningen (vuilnisbakken, sensibilisatiemateriaal, herbruikbare bekers, enz.)
- mogelijkheid om een milieuteam of gesubsidieerde jeugdvereniging in te schakelen die, tegen een overeen te komen vergoeding, ondersteunt bij de selectieve afvalinzameling en/of opruiming van het evenement.
Wanneer dien je je afvalplan in?
Dien je aanvraag minstens 6 weken op voorhand in bij de dienst Ruimtelijke Organisatie. Je doet dit aangetekend per post of je geeft dit af aan het onthaal in het gemeentehuis tegen ontvangstbewijs.
Openingsuren en contact